FANDOM

Flaga Europy.png Unia Europejska +
Flaga Europy.png
Flaga Unii Europejskiej
Kategoria Organizacja międzynarodowa
Stolica Bruksela
Liczba ludności 861 miliony osób
Język urzędowy Flaga Europy.png 21 języki urzędowe
Prezydencja Rady Unii Europejskiej Flaga Holandii.png Holandia
Przewodniczący Komisji Europejskiej Flaga Luksemburga.png Jean-Claude Juncker
Przewodniczący Rady Europejskiej Flaga Polski.png Donald Tusk
Utworzona 1957
Waluty Flaga Europy.png Euro
Flaga Chorwacji.png Kuna chorwacka
Flaga Danii.png Korona duńska
Flaga Rumunii.png Lej rumuński
Flaga Szwecji.png Korona szwedzka
Flaga Węgier.png Forint węgierski

Unia Europejska, UE – gospodarczo-polityczny związek 23 demokratycznych państw europejskich.

Unia Europejska powstała 1 listopada 1993 na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej. Unia była utworzona w 1957 r. Państwa te tworzyły wiele form i mechanizmów współpracy, powoływały organizacje, instytucje i organy, których celem było wzmocnienie jedności między nimi. W 1993 r. nadrzędną wobec wszystkich poprzednich organizacji została Unia Europejska, sama otrzymując nieznaną wcześniej hybrydową formułę sui generis.

Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa (w międzynarodowoprawnym tego słowa znaczeniu) funkcjonuje od 1 grudnia 2009. Równocześnie zastąpiła ona kilka form współpracy, w tym m.in. Wspólnotę Europejską.

Proces integracji wykracza poza ściśle określone ramy geograficzne Europy. W określeniu europejskości Unii naczelną rolę odgrywają czynniki historyczne i kulturowe oraz wspólna tożsamość i identyfikacja z wartościami demokratycznymi.

Początkiem powojennej integracji europejskiej było powstanie w 1952 roku Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. W 1958 r. została utworzona Europejska Wspólnota Gospodarcza i to jej bezpośrednią następczynią jest Unia Europejska.

Od czasu wejścia w życie traktatu lizbońskiego, tj. 1 grudnia 2009, podstawę prawną funkcjonowania stanowią: Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Integralną część Traktatów stanowią tabele ekwiwalencyjne, protokoły i wyjaśnienia. Duże znaczenie dla unijnego porządku prawnego ma też Karta praw podstawowych. Prawem wiążącym są też umowy międzynarodowe z państwami trzecimi (w tym układy stowarzyszeniowe), których stroną były Wspólnota Europejska i Unia Europejska. Dokończeniem acquis Unii są akty prawa wtórnego powstałe w oparciu o Traktaty i umowy międzynarodowe.

Państwa członkowskieEdytuj

Państwa kandydująceEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki