FANDOM

Flaga Europy Unia Europejska +
Flaga Europy
Flaga Unii Europejskiej
Kategoria Organizacja międzynarodowa
Stolica Bruksela
Liczba ludności 861 miliony osób
Język urzędowy Flaga Europy 24 języki urzędowe
Prezydencja Rady Unii Europejskiej Flaga Bułgarii Bułgaria
Przewodniczący Komisji Europejskiej Flaga Luksemburga Jean-Claude Juncker
Przewodniczący Rady Europejskiej Flaga Polski Donald Tusk
Utworzona 1957
Waluty Flaga Europy Euro
Flaga Chorwacji Kuna chorwacka
Flaga Danii Korona duńska
Flaga Rumunii Lej rumuński
Flaga Szwecji Korona szwedzka
Flaga Węgier Forint węgierski

Unia Europejska, UE – gospodarczo-polityczny związek 27 demokratycznych państw europejskich.

Unia Europejska powstała 1 listopada 1993 na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej. Unia była utworzona w 1957 r. Państwa te tworzyły wiele form i mechanizmów współpracy, powoływały organizacje, instytucje i organy, których celem było wzmocnienie jedności między nimi. W 1993 r. nadrzędną wobec wszystkich poprzednich organizacji została Unia Europejska, sama otrzymując nieznaną wcześniej hybrydową formułę sui generis.

Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa (w międzynarodowoprawnym tego słowa znaczeniu) funkcjonuje od 1 grudnia 2009. Równocześnie zastąpiła ona kilka form współpracy, w tym m.in. Wspólnotę Europejską.

Proces integracji wykracza poza ściśle określone ramy geograficzne Europy. W określeniu europejskości Unii naczelną rolę odgrywają czynniki historyczne i kulturowe oraz wspólna tożsamość i identyfikacja z wartościami demokratycznymi.

Początkiem powojennej integracji europejskiej było powstanie w 1952 roku Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. W 1958 r. została utworzona Europejska Wspólnota Gospodarcza i to jej bezpośrednią następczynią jest Unia Europejska.

Od czasu wejścia w życie traktatu lizbońskiego, tj. 1 grudnia 2009, podstawę prawną funkcjonowania stanowią: Traktat o Unii Europejskiej, Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Integralną część Traktatów stanowią tabele ekwiwalencyjne, protokoły i wyjaśnienia. Duże znaczenie dla unijnego porządku prawnego ma też Karta praw podstawowych. Prawem wiążącym są też umowy międzynarodowe z państwami trzecimi (w tym układy stowarzyszeniowe), których stroną były Wspólnota Europejska i Unia Europejska. Dokończeniem acquis Unii są akty prawa wtórnego powstałe w oparciu o Traktaty i umowy międzynarodowe.

Państwa członkowskie

Państwa kandydujące

Flaga Europy Unia Europejska AustriaBelgiaBułgariaChorwacjaCyprCzechyDaniaEstoniaFinlandia
FrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaLitwaLuksemburgŁotwaMalta
NiemcyPolskaPortugaliaRumuniaSłowacjaSłoweniaSzwecjaWęgry
Włochy
Inne państwa AlbaniaAndoraArmeniaBiałoruśBośnia i HercegowinaCzarnogóraGruzja
IslandiaKazachstanLiechtensteinMacedoniaMołdawiaMonakoNorwegia
RosjaSan MarinoSerbiaSzwajcariaUkrainaWatykanWielka BrytaniaWyspy Owcze